سرورهای DL380 نسل 10 را باید یکی از موفق‌ترین و پرکاربردترین سرورهای ساخت اچ‌پی در سال‌های اخیر توصیف کنیم که توانایی انجام انواع مختلفی از بارهای کاری را دارند. سرورهایی که نه تنها در زمینه ذخیره‌سازی، سازمان‌دهی و پردازش اطلاعات عملکرد بالایی دارند، بلکه در ارتباط با استقرار راه‌حل‌های مجازی نیز بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند. در نقطه مقابل نسل جدید سرورهای رک‌مونت اچ‌پی یعنی سری یازدهم یا به عبارت دقیق‌تر DL380 g11 را داریم که برای پاسخ‌گویی به نیازهای روبه‌رشد کسب‌و‌کارها طراحی شده‌اند. سرورهایی که قادر هستند از جدیدترین پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل پشتیبانی کنند و گزینه مناسبی برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین هستند. در این مقاله قصد داریم به طور اجمالی مقایسه سرور های نسل 10 و 11 اچ پی را مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر می‌خواهید برای خرید سرور های HPE اقدام کنید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. در ضمن برای دریافت قیمت سرور می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت رادین راهبرد رایانه  از طریق شماره   02126304277 تماس بگیرید.

dl380 g10

این سرورهای مقیاس‌پذیر دو سوکتی با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای سازمان‌ها در ارتباط با مدیریت بارهای کاری حجیم توسعه پیدا کرده‌اند. سرورهایی که توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالایی دارند و امکان استقرار آن‌ها در محیط‌های مختلف وجود دارد. با این‌حال، با توجه به قیمت بالایی که دارند، انتظار نمی‌رود که همه شرکت‌ها توانایی خرید آن‌ها را داشته باشند.

 آشنایی با ویژگی پردازنده‌های سرورهای نسل 10 و 11

این پردازنده به لحاظ هسته‌های پردازشی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبل خود را داشته‌اند و به ازای هر پردازنده 28 هسته پردازشی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به بیان دقیق‌تر، در سرورهای چند سوکتی مثل dl380 g10 به ازای نصب هر پردازنده مرکزی به 28 هسته پردازشی دسترسی دارید که توان لازم برای انجام محاسبات پیشرفته را در اختیار سرور قرار می‌دهد.

سرورهای نسل یازدهم مثل HPE ProLiant DL380 Gen11 با پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل چهارم Intel Xeon با حداکثر 60 هسته پردازشی، پهنای باند حافظه افزایش‌ یافته و ورودی/خروجی مبتنی بر اسلات‌های گسترشی PCIe Gen5 که سرعت بالایی را ارائه می‌کنند، طراحی شده‌اند. این سرورها بسته به پردازنده‌ای که روی آن‌ها نصب می‌شود 16 تا 60 هسته پردازشی را به همراه 22.5 تا 112.5 مگابایت کش L3 در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

حافظه اصلی

دومین ویژگی شاخص سرورهای نسل 10 پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 با باس‌های مختلف 2400، 2666، 2933 و 3200 مگاهرتز بود که نسبت به DDR3 ولتاژ 1.2 ولت کاهش داد و در مقابل 50 درصد سرعت دسترسی به اطلاعات میزبانی شده در حافظه را افزایش داد. این رم‌ها که در ماژول‌های مختلفی به بازار عرضه شدند نه تنها در زمینه افزایش سرعت و کاهش مصرف انرژی پیشرفت چشم‌گیری نسبت به نسل قبلی داشتند، بلکه در ظرفیت‌های بالاتر به همراه نرخ انتقال داده بیشتری طراحی شدند.

سرور های سرور های DL380G11 قادر به پشتیبانی از هشت ترابایت حافظه اصلی از طریق 32 اسلات حافظه هستند. سازمان‌ها می‌توانند از 32 ماژول‌ 256 گیگابایتی روی این سرور استفاده کنند تا در مجموع به هشت ترابایت حافظه اصلی دسترسی پیدا کنند. حافظه‌هایی که همانند اسلاف خود از ویژگی‌های کاربردی مثل ECC پشتیبانی می‌کنند. نکته قابل تامل در ارتباط با حافظه‌های DDR5 فرکانس پایه آن‌ها است که برابر با 4800 مگاهرتز است که شکاف زمانی میان انتقال داده‌ها از حافظه اصلی به پردازنده مرکزی و دیگر مولفه‌های سخت‌افزاری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

فضای ذخیره‌سازی

در ارتباط با فضای ذخیره‌سازی قابل پشتیبانی نیز سرورهای نسل دهم عملکرد درخشانی دارند. سرورهای نسل دهم مثل dl380 g10 در شاسی‌های مختلفی به شرح زیر به بازار عرضه شده‌اند:

  • شاسی‌هایی که توانایی پشتیبانی از 8 یا 12 عدد هارد دیسک یا حافظه‌ حالت جامد LFF با رابط SATA یا SAS را دارند.
  • شاسی‌هایی که توانایی پشتیبانی از 8، 10، 16، 18 یا 24 عدد هارد دیسک یا حافظه حالت جامد از نوع SAS یا SATA را دارند.

پشتیبانی از 2 عدد SATA SSD بسته به نوع پیکربندی که در سرور پیاده‌سازی می‌شود و همچنین درایوهای اختیاری که در قسمت عقب تعبیه شده به شرح زیر هستند در اختیار کاربران قرار دارند:

  • 6 عدد SFF یا 3 عدد LFF
  • 2 عدد SFF یا 2 عدد Dual UFF
  • تعداد 20 عدد SFF NVMe اختیاری تعبیه شده است.

سرورهای نسل دهم مثل dl380 g10 گزینه مناسبی برای هاستینگ هستند و چندین ترابایت ظرفیت ذخیره‌سازی جانبی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر این، سرورهای نسل دهم توانایی پشتیبانی از حافظه‌های آپتین اینتل را دارند و به کاربران اجازه نصب چندین ترابایت حافظه را می‌دهند.

ویژگی فضای ذخیره سازی در سروهای Gen11

سرورهای نسل یازدهم بسته به مدل و شاسی که خریداری می‌کنید از 8 تا 12 هارد دیسک یا حافظه حالت جامد LFF با رابط SAS یا 8، 16 یا 24 هارد دیسک یا حافظه حالت جامد SFF پشتیبانی می‌کنند. همچنین، بسته به نوع پیکربندی 6 درایو SFF اختیاری در عقب یا 2 عدد درایو SFF اختیاری و همچنین  20 SFF NMVe اختیاری را از طریق Express Bay در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند تا مشکلی از بابت استقرار دیسک‌های موردنظر وجود نداشته باشد.

dl380 g11

در این مقاله شرکت مهندسی رادین راهبرد رایانه برای آنکه بتوانیم مقایسه سرور های نسل 10 و 11 اچ پی را به صورت دقیق بیان کنیم، ویژگی و مشخصات فنی مشترک آنها را بررسی کردیم. سرورهای نسل یازدهم از محصولات گران‌قیمت دنیای سرورها هستند که برای پاسخ‌گویی به نیازهای سازمان‌های سطح بالا توسعه پیدا کرده‌اند. اگر می‌خواهید همواره از جدیدترین تکنولوژی‌های روز در سازمانتان استفاده کنید، خرید یکی از سرورهای نسل 11 مفید را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ در غیر این صورت سرورهای نسل دهم و به‌ویژه نسل دهم پلاس با توجه به افت قیمتی که دارند، همچنان از محصولات محبوب و پر مخاطب بازار خواهند بود که به‌راحتی قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌و‌کارهای داخلی هستند.

خواندن  چین مدعی دستاوردی بی‌سابقه محاسبات کوانتومی